3-5-8 (Sergeant Major)

4 online
Zbieraj punkty i lewy – 3, 5 lub 8!
4 online
Zagraj

Zasady 3-5-8 - zasady gry

3-5-8

3-5-8 to wciągająca gra karciana, która ma wiele wariantów i jest popularna w różnych miejscach świata – między innymi w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Indiach. Mówi się, że to ulubiona gra wojskowych w siłach powietrznych Wielkiej Brytanii, a także w kanadyjskiej armii. W krajach anglojęzycznych gra znana jest jako Sergeant Major, co oznacza nazwę jednej z rang dostępnych w kanadyjskiej policji.

Jest to gra dla 3 osób, rozgrywa się ją talią 52 kart od asa do dwójki. Najmocniejszą kartą w grze jest as, najsłabszą dwójka. Celem rozgrywki jest zbieranie lew. W każdym rozdaniu poszczególni gracze powinni zdobyć 3, 5 lub 8 lew (stąd też nazwa gry). Gdy się to nie uda, otrzymują punkty ujemne, a gdy zbiorą więcej lew, niż jest to wymagane, otrzymują punkty dodatnie. Na każde 18 rozdań (z tylu składa się rozgrywka) przypadają 3 takie rozdania, w których zadanie graczy jest dokładnie odwrotne – należy zebrać jak najmniej lew. Analogicznie – punty ujemne są wówczas przyznawane za każdą lewę ponad wymagany pułap, a dodatnie za każdą lewę mniej. Zwycięża gracz, który na końcu gry ma najwięcej punktów.

Rodzaje rozgrywek

W grze występują trzy rodzaje rozgrywek:

  • rozgrywki atutowe - rozgrywki z obranym przez jednego z graczy kolorem atutowym (, , lub ), w których każdy z graczy musi wziąć jak najwięcej lew
  • BA (bez atu) – rozgrywki bez obranego koloru atutowego, w których każdy z graczy musi wziąć jak najwięcej lew
  • BL (bez lew) – rozgrywki bez obranego koloru atutowego, w których każdy z graczy musi wziąć jak najmniej lew

Gracz rozgrywający decyduje o typie rozpoczynającego się właśnie rozdania. Na każdego gracza przypada sześć rozgrywek, w których jest rozgrywającym – po jednej rozgrywce BA i BL oraz po 4 rozgrywki atutowe (dla każdego koloru po jednej). Oznacza to, że gra składa się z 18 rozdań (3x6=18). Rozgrywający może wybrać każdy rodzaj rozgrywki tylko raz.

Gracze

W każdej rozgrywce jeden z graczy jest rozdającym, a jeden rozgrywającym. Pozostały gracz jest po prostu graczem trzecim.

W kolejnych rozdaniach do konkretnego gracza przypisana jest konkretna liczba lew, jakie powinien on w niej zdobyć:

  • gracz rozdający: 3 lewy
  • gracz trzeci: 5 lew
  • gracz rozgrywający: 8 lew

Dla ułatwienia liczba ta jest zawsze podana przy nicku gracza. Podawana jest też na bieżąco liczba lew, które już zostały wzięte przez poszczególne osoby.

Jedynie w rozgrywce bez lew liczba lew do wzięcia przez graczy jest odwrotna, czyli rozgrywający może ich wziąć maksymalnie trzy, gracz trzeci maksymalnie pięć, a gracz rozdający maksymalnie osiem.

Jak zacząć?

Po wylosowaniu rozdającego wszyscy gracze otrzymują po 16 kart. Cztery karty zostają zakryte jako musik dla rozgrywającego, którym jest gracz siedzący po lewej stronie od rozdającego (gra odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Na podstawie pierwszych sześciu rozdanych kart rozgrywający wybiera rodzaj rozgrywki. W tym momencie następuje również ewentualna wymiana kart (szczegóły poniżej). Rozgrywający odsłania karty z musika, odrzuca na stół cztery zakryte zbędne karty i rozpoczyna rozgrywkę.

Rozgrywka

Rozgrywka polega na takim wyrzucaniu kart, by zdobyć przypisaną do gracza w danym rozdaniu liczbę lew. Gracze mają obowiązek dorzucania kart w kolorze wyjścia, nie mają jednak obowiązku przebijania kartą starszą. W momencie braku kart w kolorze wyjściowym istnieje obowiązek przebijania kartą atutową.

Punktacja

Po każdym rozdaniu naliczane są punkty za daną rozgrywkę. Jeśli gracz wziął więcej lew niż miał obowiązek, otrzymuje za to punkty dodatnie. Jeśli nie udało mu się osiągnąć wymaganego pułapu, otrzymuje punkty ujemne.

Zarówno punkty dodatnie jak i ujemne odpowiadają liczbie lew, o które różni się liczba lew ugranych i liczba lew wymaganych. Przykładowo jeśli rozgrywający ugrał 9 lew, otrzymuje jeden punkt dodatni, jeśli tylko 7, jeden punkt ujemny.

Odwrotność stanowi jedynie rozgrywka bez lew (BL), gdzie każda lewa więcej daje punkt ujemny, a każda lewa mniej – punkt dodatni dla gracza.

Suma punktów wszystkich graczy w danej rozgrywce jest zawsze równa 0.

Wymiana kart

W grze można dokonywać wymiany kart pomiędzy graczami, ale tylko w określonych przypadkach i tylko w rozgrywkach atutowych (w rozgrywkach BA i BL nie ma takiej możliwości). Jest to dodatkowa nagroda (lub kara) za zdobyte lub odjęte w poprzednim rozdaniu punkty. Gracz (lub gracze), który w poprzednim rozdaniu zdobył punkty dodatnie wymienia karty u gracza (lub graczy), którzy zdobyli punkty ujemne. Gracz rozpoczynający wymianę wskazuje, które karty chce wymienić, a gracz, który otrzymał karty do wymiany, oddaje w zamian najwyższą kartę w danym kolorze. Nie dotyczy to kart w kolorze atutowym. Wymienia się zawsze tyle kart, ile punktów dodatnich w poprzednim rozdaniu gracz/gracze otrzymali. Wymiana taka może zajść między dwoma lub trzema graczami.

  • Wymiana kart między trzema graczami zachodzi wówczas, gdy w poprzednim rozdaniu każdy z graczy miał dodane lub odjęte jakieś punkty. Gracz, który w poprzednim rozdaniu uzyskał punkty dodatnie, wymienia w nowej rozgrywce karty u gracza, który zdobył punkty ujemne. Jeśli punkty dodatnie zdobyło dwóch graczy, pierwszy wymienia karty ten gracz, który w danym rozdaniu ma do zdobycia większą liczbę lew. Jeśli punkty ujemne w poprzednim rozdaniu zdobyło dwóch graczy, ten, który zdobył punkty dodatnie, wymienia karty u obu z nich.
  • Wymiana kart między dwoma graczami ma miejsce, jeśli w poprzednim rozdaniu jeden z graczy nie otrzymał żadnych punktów, ani dodatnich, ani ujemnych (czyli zdobył dokładnie taką liczbę lew, jaka była od niego wymagana). W takim przypadku w wymianie bierze udział tylko pozostałych dwóch graczy. Gracz, który w poprzednim rozdaniu uzyskał punkty dodatnie, wymienia w nowej rozgrywce karty u gracza, który zdobył punkty ujemne.

Zakończenie

Po rozegraniu 18 partii wygrywa ten gracz, który zdobył największą liczbę punktów we wszystkich rozdaniach.